Reakce na vnější podněty

Naše reakce na to, co kdo říká / dělá… Ať už vás to štve jenom z přesvědčení, nebo se někdo snaží energeticky nakrmit – většinou ví, nebo vycítí, kde je vaše slabé místo, co ještě úplně nechápete, resp. budete na to přehnaně reagovat: vyvolá to ve vás silné (nepříliš konstruktivní) emoce.

Řekne / udělá něco a vy destruktivně zareagujete: dotkl se vás, ublížilo vám to, štve vás jeho útok (chce se pouze nakrmit, vybral si vás jako „oběť“ a vy to vycítíte) – vzniká konflikt.

Pro stále se opakující konfliktní situace: snažit se nevyvolávat v sobě emoční odezvu. Nereagovat, jít pryč, nebo reagovat naprosto bez emocí (jestli to dokážete, ale k tomu je nutné umět být vůči vnější okolnostem naprosto netečný: chápat, že rozčilování je zbytečné a každý má jiné životní zkušenosti – právo na svůj vlastní názor).

Nebo se odpoutat od předmětu sporu – uvědomit si, jak na vás působí pocity, jenž v sobě během hádky vyvoláváte. Případně zjistit co konkrétně a JAKÝM způsobem vás štve.

Pokud jste s něčím nespokojeni a můžete něco změnit, udělejte to.
Nemůžete? Tak se tím přestaňte trápit.
Najděte rovnováhu: nedávat podnětům větší (/menší) význam, než mají – reagovat úměrně situaci (hádka kvůli malichernosti / hádka jejíž výsledek může ovlivnit osudy jiných lidí).
Ve druhém případě se obvykle místo planého výbuchu spíš vyplatí investovat emoční sílu do řešení situace.

Odsuzujete-li něco: uvědomte si přesně CO vám vadí a PROČ. Zkuste zjistit, proč to někdo dělá – vidět věc z pohledu člověka, který ji dělá. Neděláte taky náhodou občas stejné věci, které na druhých odsuzujete?😉 )

To neznamená, že se máte naučit automaticky schvalovat jednání druhých, ale spíš pochopit příčiny jeho vzniku, uvědomit si proč vám zrovna tohle vadí.
Můžete dokonce (v určitých situacích) zkusit sami (s uspokojením) udělat co odsuzujete na druhých🙂

Občas pomůžou afirmace (tvrzení). Vymyslíte si nějaké konstruktivní tvrzení (větu).
Tu pak nahlas/v duchu opakujete a snažíte se jí uvěřit.
Vyšší četnost opakování (s vyšším emočním prožitkem) = vyšší míra její realizace (rychlejší změna přesvědčení), silnější snížení emocionálního náboje prožívané situace.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s